Rozdiel medzi aeróbnym a anaeróbnym tréningom

0
35

Určite ste už počuli, že na spaľovanie tuku je najlepšie aeróbne cvičenie.  Mýtus o tom, že anaeróbne cvičenie ako posilňovanie z vás automaticky spraví kulturistu, je už dávno vyvrátený. V čom však spočíva rozdiel medzi aeróbnou a anaeróbnou aktivitou a aké sú ich výhody?

Aby sme si osvojili pojmy, povedzme si najskôr o čo sa vlastne pri pojmoch aeróbny a anaeróbny tréning skrýva. Rozdiel je v tom, ako počas týchto typov cvičenia telo spotrebúva kyslík, a teda sa jedná o rozdiel v intenzite tréningu. Pri aeróbnom (kondičnom) cvičení je potrebné vydržať cvičiť dlhšiu dobu pri rovnomernom spaľovaní kyslíka. Naopak, pri anaeróbnom (silovom) tréningu sa kyslík v tele spaľuje rýchlo a vzniká tzv. kyslíkový dlh.

14862017236_c9a4250dce_k

Aeróbny tréning

Aeróbna aktivita pomáha pri spaľovaní tuku, naberaní kondície a pomáha upokojiť myseľ. Ak je vaším cieľom schudnúť, najlepšie je aeróbnu aktivitu vykonávať minimálne 40 minút, kedy telo siahne aj po neželaných zásobách. Mala by byť súčasťou zdravého životného štýlu. Či už ide len o rýchlu prechádzku alebo vystúpenie na štvrté poschodie, pohybu by sme sa vyhýbať nemali.

Aj napriek tomu, že trávite v posilňovni dostatok času, poctivo užívate najlepšie doplnky výživy a staráte sa o zdravie a krásu svojho tela, prirodzené aeróbne cvičenie ako beh alebo bicyklovanie na čerstvom vzduchu môže len prospieť vášmu srdcovo-cievnemu systému.  Nie je potrebné, aby ste sa nútili do organizovaného poskakovania v natrieskanej telocvični.

Ponáhľať sa z práce s taškou plnou športového oblečenia, len aby ste stihli hodinu, ktorá vás nebaví, určite nie je ideálne riešenie. Medzi aeróbnymi aktivitami nájdete mnoho športov, ktorými by ste si mohli zvýšiť kondíciu, ale aj príjemne stráviť voľný čas a popritom spaľovať prebytočný tuk.

Beh a rýchla chôdza – najprirodzenejší šport, ktorému sa môžete venovať takmer kdekoľvek bez potreby pomôcok,  zlepšuje fyzickú kondíciu, slúži ako ventil psychickej nepohody, je finančne nenáročný, zaťažuje však kĺby a môže uškodiť  pri ortopedických ťažkostiach.

Bicyklovanie – má podobné výhody ako beh, je však vhodné aj pre ľudí so spomínanými zdravotnými problémami. Pri tomto cvičení väčšinou pracuje hlavne spodná časť tela.

Plávanie – šetrné na vaše kĺby, skvelé na chrbticu a regeneráciu svalov. Je tiež skvelým doplnkovým aeróbnym cvičením popri posilňovaní, jedinou nevýhodou môže byť chlór vo vode.

Futbal, basketbal, volejbal, tenis, squash – každý jeden z týchto športov je ideálny pre tých, ktorí šport najradšej spájajú s kolektívnou zábavou a súťaživosťou. Aj takýto tréning môže byť podporou lepšej kondície a zdravia, pri častom tréningu však môže spôsobiť preťaženie istej časti tela alebo športové úrazy.

Skupinové cvičenie, aerobik alebo tanec  – skvelé pre typy ľudí, ktorých nebaví monotónne cvičenie a neradi cvičia sami.

Jedným z najlepších riešení pri chudnutí a spevňovaní tela je intenzívny funkčný tréning, ktorý spája aeróbne cvičenie s anaeróbnymi cvikmi zameranými na posilňovanie kritických partií. Existuje široká škála cvičení, ktoré môžete vykonávať v skupine, spaľovať tuky a pritom budovať telo s pevným základom.

Nevýhodou aeróbneho cvičenia je, že pri spaľovaní energie siaha telo často aj po zásobách svalov. Rada pre obéznych ľudí znie, aby siahli po intenzívnom kardiu. Po hodine na stacionárnom bicykli odchádzajú spotení a spokojní so svojím výkonom, ani to však bez silového cvičenia nemusí zaručiť pevné telo.

Anaeróbny tréning

Do tejto kategórie patria posilňovacie (silové) cviky, či už v posilňovni alebo ako súčasť tvarovacieho aerobiku a iných intenzívnych cvičení a aktivít, ako šprint alebo spinning. Pri tomto type tréningu nedokáže telo do svalov privádzať kyslík, tie začínajú pracovať „na dlh“.

Anaeróbne cvičenie by nemalo byť primárne zamerané na chudnutie, zabezpečí vám však pevný základ pre spaľovanie, keďže, ako už isto viete, svaly spaľujú viac energie. Nemusíte sa obávať, že by sa z vás kvôli zdvíhaniu činiek stala hora svalov.

Výhody anaeróbneho cvičenia

Ak ku aeróbnym aktivitám zapojíte silové cvičenie, určite vám nehrozí nezdravo vyzerajúce telo, na ktorom aj napriek úbytku hmotnosti zostanú viditeľné, i keď menšie zásoby tuku na neželaných partiách.

Vďaka tomuto druhu cvičenia dokážete zlepšiť svoju kondíciu. Spaľujete efektívnejšie a viac, svaly sú totiž ďalším vaším pomocníkom v boji s tukmi. Celkovo sa stanete silnejší a zvládnete väčšiu záťaž, nehovoriac o tom, že sa to odrazí na vzhľade vášho tela.

Telo po cvičení reaguje na šok, ktorý ste mu anaeróbnou aktivitou spôsobili a je schopné spaľovať ešte aj po tréningu. Pri pravidelnom cvičení sa zrýchľuje váš metabolizmus, čo je pre chudnutie veľkou výhodou.

Vplyv na vaše zdravie

Cviky určené na spevňovanie chrbtového svalstva sú perfektným riešením pre ľudí, ktorí majú problémy s chrbticou. Nemusíte zdvíhať ťažké závažia, môžete nájsť pre vás vhodné cvičenie, ako napríklad spevňovací druh pilatesu.

Pri posilňovaní zapájate do práce aj svaly, ktoré ťahajú šľachy naviazané na kosti, čím spevňujete kosti a chránite ich pred osteoporózou. Vďaka procesu, ktorý prebieha vo vašom tele počas posilňovania, sa znižuje aj váš krvný tlak a celkovo sa zlepšuje kardiovaskulárny systém. Získate tak väčšiu stabilitu a lepšiu koordináciu vďaka precvičovaniu rýchlych svalových vlákien.

Pri silovom cvičení sa výsledky neobjavia na vašej váhe hneď. Je možné, že ručička sa najskôr ani len nepohne, naberáte totiž svaly, ktoré sú ťažšie ako tuky. Postupne však uvidíte výsledky na vlastnom tele. Neveríte? Skúste si odstupom času dať zmerať percento tuku vo vašom tele. Vďaka pravidelnému posilňovaniu tela sa pri racionálnej strave dostaví výsledok, ktorý vás rozhodne poteší.

Foto: Hotel Cantur, Flickr