Rozprávanie zo spánku, tzv. somnilokvia je pre nás tak trochu záhadou. Zaraďujeme ho medzi zvláštne javy vyskytujúce sa v spánku, tzv. parasomnie, nejedná sa však o spánkovú poruchu. Pár slov uprostred noci nikomu neublíži. Maximálne vyruší vedľa vás spiaceho partnera. Čo o nás vypovedá? A môžeme o sebe počas noci prezradiť nejaké to tajomstvo?

Čo za nočným rozprávaním stojí?

Štúdie ukazujú, že zo spánku hovorí až 80% z nás. Najčastejšie počujete v noci zo spánku drmoliť deti, ktoré za deň prežijú toľko udalostí, že ich mozog ich nestíha spracovať a uľavuje si práve týmto spôsobom.

Hoci je rozprávanie zo spánku zahalené mnohými tajomstvami, vedcom už sa podarilo vyvrátiť najrozšírenejšie domnienku, ktorá o ňom koluje. V spánku nerozprávame zo snov, ktoré sa nám zdajú v REM fáze. Všetky nočné monológy vedieme vo fáze hlbokého spánku, tzv. NREM.

Čo ešte ale vedci nezistili, je pravý pôvod somnilokvie. Vypozorovali iba najčastejšie príčiny, ktoré ju vyvolávajú. Sú to:

  • horúčka,
  • užívanie liekov, návykových látok alebo drog,
  • psychické problémy,
  • emočný stres alebo
  • iné poruchy spánku.

O čom v noci najčastejšie rozprávame?

Ďalšia veľmi rozšírená domnienka je, že počas nočného rozprávania odhaľujeme svoje najvnútornejšie pocity. Spánkový špecialista Michael Breus vo svojej knihe The Power of When tvrdí, že väčšina toho, čo vyslovíme je v podstate nezrozumiteľná. Tieto reči sú navyše sprevádzané ďalšími zvukmi, napríklad smiechom alebo chrápaním.

A aj keď už sa zo seba vysúkame nejaké to slovo alebo dokonca vetu, nedáva žiadny zmysel a nemá zmysel ich analyzovať a rozoberať. Žiadne tajomstvo na seba teda počas noci nepoviete 😊

Môžem sa rozprávania zo spánku zbaviť?

Stopercentne účinná metóda k odstráneniu nočnej reči zatiaľ, bohužiaľ neexistuje. Jediné, čo môžete urobiť, je vyhýbať sa už spomínaným príčinám.

Určite by ste mali dostatočne dlho a kvalitne spať. Rozprávanie zo spánku totiž podľa Dr. Breusa vypovedá o tom, že trpíte nedostatkom spánku a dlhodobou spánkovou depriváciou. Zlepšiť kvalitu spánku vám pomôže dodržiavanie zásad spánkovej hygieny a samozrejme pohodlné a  kvalitné matrace.

Ďalej sa snažte vyhýbať stresu, nepreťažovať organizmus a neužívajte lieky, ktoré by mohli rozprávanie zo spánku zapríčiniť. Ak je za rozprávaním horúčka alebo nejaké iné ochorenie, je veľmi pravdepodobné, že odznie spolu s vyliečením.